A A A K K K
для людей з обмеженими можливостями
Миколаївська громада
Сумська область, Білопільський район

Інформація за листопад

МОБІЛЬНА ГРУПА ПРАЦЮВАЛА В СУМСЬКОМУ РАЙОНІ

Цього разу правові консультації від фахівців юстиції Сумщини та центру з надання безоплатної правової допомоги мали змогу отримати жителі Сумського району.

Виїзна мобільна група розгорнула свою роботу в селищі міського типу Низи та в селі Бездрик.

Сільські жителі всіх районів області вже проінформовані про сучасні сервіси Мін'юсту, доступною є інформація про загальнонаціональний проект «Я МАЮ ПРАВО!», проте правові проблемні ситуації виникають і громадяни потребують кваліфікованих консультацій. Цього разу жителів інформували з актуальних правових питань, а саме – щодо порядку оформлення спадщини, поділу майна подружжя при розлученні, збільшення розміру аліментів, приватизації земельної ділянки та виплат «дітям війни».

Не залишили без уваги й Законопроект #РЕЙДЕРСТВОСТОП, що має на меті захист бізнесу і права власності громадян, адже право власності є невід’ємною, основоположною частиною правової держави.

30.11.2018

«Вболіваємо за нашого земляка, уродженця Сумщини, БОГДАНА НЕБИЛИЦЮ - командира малого броньованого артилерійського катера «Нікополь», який був захоплений в полон країною агресором в Керченській протоці . Від імені Уряду Міністерство юстиції України вже звернулося до Європейського суду з прав людини  з вимогою застосувати 39-те правило та прийняти негайне рішення щодо звільнення незаконно захоплених українських громадян» - зазначає очільник юстиції Сумщини ІРИНА СВИСТУН.

У відповідь на заяву Уряду України щодо захисту прав моряків, захоплених Російською Федерацією в Керченській протоці, Європейський суд з прав людини, відповідно до Правила 54 Регламенту, зобов’язав Російську Федерацію надати інформацію щодо:

- захоплення моряків та юридичних підстав їхнього утримання;

- місця їхнього утримання;

- спричинених поранень; 

- наданої медичної допомоги.

Цю інформацію Уряд Російської Федерації має надати до наступного понеділка, 3 грудня.

30.11.2018

«НАСИЛЬСТВУ – НІ!» ГОВОРИЛИ

З УЧНЯМИ «ЦЕНТРУ ПРОФЕСІЙНО-ТЕХНІЧНОЇ ОСВІТИ»

         Фахівці юстиції Сумщини, в рамках загальнонаціонального правопросвітницького проекту «Я МАЮ ПРАВО!», зустрілись з учнями «Центру професійно-технічної освіти», щоб обговорити серйозні соціально-значимі теми, які не втрачають актуальності та не залишають байдужим.

         Спілкувалися з молоддю про протидію домашньому насильству та булінгу. Теми обрані не випадково, адже наразі діє Всеукраїнська акція «16 днів проти насильства», мета якої – привернути увагу громадськості до кричущих проблем, що довгий час в більшості своїй просто замовчувались.

         Молоді люди дізнались про види булінгу, його основні прояви та методи боротьби з ганебним явищем, що негативно вражає підростаюче покоління. Також, переглянули мотиваційний ролик за участі австралійського спікера Ніка Вуйчича.

         Не залишили без уваги й тему насильства вдома. Парадокс, але попри те, що з давніх-давен сім’я – це уособлення тепла, любові і затишку, в багатьох українських родинах жорстоке ставлення вважається нормою або ж тим, що просто «треба терпіти».

         Розповіли дітям про допомогу, яку держава гарантує постраждалим від домашнього насильства та куди звертатися у разі виникнення такої ситуації. Наголосили на тому, що необхідно звернутися до поліції та надали телефон Національної «гарячої» лінії із попередження домашнього насильства, торгівлі людьми та гендерної дискримінації – 116 123, який працює цілодобово та безкоштовно в межах України.

         Подібні уроки – ще один крок до формування нової правової свідомості молодого покоління українців.

29.11.2018

ПОНАД 80 ТИСЯЧ АЛІМЕНТІВ ДЛЯ ДОНЬКИ АНАСТАСІЇ СПЛАЧЕНО

         Дівчинка Анастасія із Сум завдяки ініціативам Мін'юсту у сфері захисту прав дітей отримала від свого батька заборговані аліменти, які той самостійно сплачувати не поспішав, чим і «накликав» на себе заходи примусу.

         Після вжиття до боржника всіх необхідних кроків для сплати ним заборгованості на користь доньки, найбільш вагомим аргументом для нього виявився арешт всього майна та застосування обмежень.

         Так, неплатник сплатив більш як 51 тисячу гривень основного боргу, та ще й понад 25 тисяч гривень штрафу і 10 % виконавчого збору.

         Застосування штрафів на суму заборгованості по аліментах стало ще одним ефективним інструментом впливу на батьків-боржників. Так, прийняття ІІ пакету Закону #ЧужихДітейНеБуває дозволило разом з аліментною заборгованістю стягнути з горе-батьків Сумщини ще й понад 360 тисяч гривень штрафів.

Нагадаємо, що мова йде про додаткові фінансові стягнення для неплатників у розмірі від 20 % до 50 % від суми боргу, в залежності від строку заборгованості.

29.11.2018

 

ПО 3 ТИСЯЧАМ ВИКОНАВЧИХ ПРОВАДЖЕНЬ

ЗАБОРГОВАНІСТЬ ПО АЛІМЕНТАХ ПОГАШЕНА ПОВНІСТЮ

По 3 тисячам виконавчих проваджень про стягнення аліментів, заборгованість погашена в повному обсязі,  а це – 50 % від усіх документів цієї категорії, що мають заборгованість.

Помітне зростання показників роботи свідчить про те, що державна виконавча служба стала відкритішою та ефективнішою. Завдяки оновленому законодавству у сфері захисту прав дітей державним виконавцям юстиції Сумщини вдалося стягнути понад 115 мільйонів гривень.

«Прийняття ІІ пакету Закону #ЧужихДітейНеБуває дозволило разом з заборгованістю по аліментам стягнути ще й 360 тисяч гривень штрафів. Мова йде про додаткові фінансові стягнення для неплатників у розмірі від 20 % до 50 % від суми боргу, в залежності від строку заборгованості, - зазначає керівник обласної юстиції Ірина Свистун. - Своєчасні зміни змусили 1600 неплатників разом з боргами відрахувати на користь дітей зі своїх кишень ще й фінансові санкції».

За високими цифрами – реальні успішні історії, якими ми ділилися з жителями Сумщини: резонансні суми стягнень, коли одноразово батьки сплачували 100-тисячні борги, реально злякавшись обмежень на право користування автомобілем чи виїзду за кордон. Найганебніше в таких ситуаціях, коли, маючи борги перед власними дітьми, батьки спокійно планували відпустки за кордоном… Проте сила закону зупиняла їх в аеропортах, на прикордонних пунктах пропуску – і це справедливо.

Захист прав дітей на своєчасне отримання аліментів, коли держава робить все для того, щоб подбати про своїх маленьких громадян і доводить #ЧужихДітейНеБуває, – це пріоритет в роботі органів юстиції у час, коли ми утверджуємо пріоритети права.

28.11.2018

БІЛЬШЕ 130 ТИСЯЧ ГРИВЕНЬ -

ЗА ПОНАД 2 РОКИ НЕСПЛАТИ ДІТЯМ

Житель міста Конотоп поплатився за байдуже ставлення до власних сина та доньки кругленькою сумою.

Після того, як державні виконавці попередили чоловіка про наслідки невиконання закону #ЧужихДітейНеБуває і можливість застосування саме до нього всіх обмежень, та ще й обтяження фінансовими санкціями, які дозволяє ІІ пакет цього закону, батько-боржник сплатив більше 84 тисяч гривень основного боргу, понад 39 тисяч гривень штрафу та ще й виконавчий збір.

Цей приклад, можливо, стане хорошим уроком іншим батькам – платіть аліменти вчасно, не забувайте про те, що ваші діти потребують не тільки фінансової підтримки. Цим ви ще й убезпечите себе від додаткових фінансових санкцій, передбачених посиленням законодавства. Зокрема за 1 рік несплати нараховується 20% від суми боргу, за 2 роки – 30%, за 3і більше років – вже 50%.

Нагадаємо, що юстицією Сумщини на сьогодні стягнуто понад 115 мільйонів гривень на користь дітей. А по 3 тисячам документів про стягнення аліментів заборгованість погашена в повному обсязі, що  складає 50% від усіх виконавчих проваджень, що мають заборгованість.

27.11.2018

 

Консультує Міністр юстиції України Павло Петренко

АЛІМЕНТИ – ЗАХИСТ ПРАВ ДІТЕЙ

Доброго дня, пане Міністре! Скажіть, чи це правда, що з 1 грудня розмір аліментів збільшиться?

Софія Гученко

Хочу поінформувати шановну читачку, що на початку липня ми домоглися прийняття другого пакету законів у рамках проекту Уряду та Мін’юсту #ЧужихДітейНеБуває. Новації цих законів покликані захистити економічні права найменших українців та убезпечити їх від можливого економічного насильства з боку дорослих.

Серед іншого ми прописали й норму, яка стосується підвищення мінімального розміру аліментів на одну дитину. Ця норма, як й інші положення пакету законів, почала діяти 28 серпня.

Який розмір аліментів запроваджується цим Законом?

Відповідно до прийнятих змін, мінімальний гарантований розмір аліментів на одну дитину не може бути меншим, ніж 50% прожиткового мінімуму для дитини відповідного віку. Однак ця сума може бути присуджена лише в тому випадку, коли у батька чи матері, які проживають окремо, не вистачає коштів для того, щоб платити більші аліменти.

Натомість, мінімальний рекомендований розмір аліментів на одну дитину прирівнюється до прожиткового мінімуму для дитини відповідного віку.

З 28 серпня це стало:

  1. 1559 грн для дитини до 6 років,
  2. 1944 грн для дітей від 6 до 18 років.

З 1 грудня планується підняття відповідних сум до:

  1. 1626 грн для дітей менше 6 років,
  2. 2027 грн для дітей 6 років і старших.

Яким чином здійснюватиметься контроль за цільовим витрачанням аліментів?

Одне з важливих питань, які нам задавали як представники громадськості, так і народні депутати перед прийняттям другого пакету законів, стосувалося посилення контролю за використанням коштів. Адже багато хто побоювався, що сплачені аліменти можуть використовуватися не на потреби дитини.

Хочу наголосити, що орган опіки та піклування проводитиме регулярні інспекції батьків, з якими живуть діти і які, відповідно, отримують аліменти. Порядок та періодичність таких інспекцій визначатиметься Мінсоцполітики.

Окрім того, за заявою платника аліментів, який не має заборгованості зі сплати аліментів, інспекції можуть проводитися позапланово, але не більше за один раз на три місяці.

Також у законі ми передбачили санкції до того з батьків, котрий витрачає отримані кошти не на потреби дитини, зокрема, ухилення батьків або осіб, які їх замінюють, від виконання передбачених законодавством обов'язків щодо забезпечення необхідних умов життя, навчання та виховання неповнолітніх дітей тягне за собою попередження або накладення штрафу від п'ятдесяти до ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Де можна отримати детальнішу консультацію по кожному конкретному випадку?

Для того, щоб отримати більш детальні консультації чи роз’яснення, слід звернутися до одного з наших центрів чи бюро безоплатної правової допомоги. Дізнатися, де розташовано найближчий з них можна на сайті http://legalaid.gov.ua/ua/ або за телефоном гарячої лінії: 0(800)213-103.

27.11.2018

ТЕМП РОБОТИ МОБІЛЬНИХ ТОЧОК ДОСТУПУ ДО ПРАВОВОЇ ДОПОМОГИ НЕ ЗНИЖУЄТЬСЯ

Сьогодні фахівці обласної юстиції та Липоводолинського бюро правової допомоги Конотопського місцевого центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги працювали у Липоводолинському районі.

У селі Беєве група юристів розгорнула свої робочі місця безпосередньо в центрі села, жителі якого дуже активно прийшли на консультації, адже у віддалених населених пунктах знайти кваліфіковану допомогу не так просто. Земельне право, особливості спадкування, протидія домашньому насильству, виплата аліментних боргів, соціальний захист  – спектр питань досить широкий.

З подібними запитаннями приходили й у самому районному центрі – Липовій Долині.

А ще зустріч – нагода поспілкуватися, обговорити новації Міністерства юстиції України про які люди чули із засобів масової інформації, висловити свою думку.

22.11.2018

СТУДЕНТ - БОРЖНИК

 З появою дитини мусить виникати і відчуття відповідальності, яке не повинне залежати від віку, соціального стану чи рівня матеріального забезпечення батька.

Мешканець міста Тростянець заборгував своїй дитині близько 10 тисяч гривень аліментів. Життєва ситуація у нього склалась непроста, адже він сам є студентом денного відділення Київського вишу та дохід має тільки зі стипендії. Державним виконавцем було роз’яснено боржнику, що він зобов’язаний виконувати свій батьківський обов’язок і забезпечувати дитині належне утримання. Разом з тим, повідомлено про санкції, які будуть застосовані до нього у разі несплати аліментів та накопичення боргу, який вже і так є. Минав останній день тримісячного терміну з дня відкриття виконавчого провадження і боржник вирішив уникнути неприємностей та сплатив півторарічній доньці всю суму заборгованості.

Перебування в статусі студента не позбавляє від сплати аліментів, адже Законом України «Про виконавче провадження» передбачена можливість стягнення заборгованості зі стипендії в разі, якщо боржник навчається.

22.11.2018

Консультує Міністр юстиції України Павло ПЕТРЕНКО

АКТУАЛЬНО ПРО СУБСИДІЇ

Вітаю Вас пане Міністре! Поясність, будь ласка, чи зможуть ті, хто ще не отримав субсидію її отримати і у кого мають право її забрати.

Роман Дергач

Що таке субсидія?

Житлова субсидія надається: на оплату внесків за встановлення, обслуговування та заміну вузлів комерційного обліку, за абонентське обслуговування для споживачів комунальних послуг, що надаються у багатоквартирних будинках за індивідуальними договорами, житлово-комунальних послуг, а також витрат на управління багатоквартирним будинком, в якому створено об’єднання співвласників багатоквартирного будинку, житлово-будівельний (житловий) кооператив; на придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива один раз на рік.

Житлова субсидія є безповоротною адресною державною соціальною допомогою громадянам – мешканцям домогосподарств, що проживають в житлових приміщеннях (будинках) і не можуть самотужки платити за житлово-комунальні послуги, оплачувати витрати на управління багатоквартирним будинком.

Житлова субсидія на придбання твердого та рідкого пічного побутового палива призначається у разі, коли домогосподарство не отримує комунальну послугу з постачання теплової енергії для централізованого опалення (теплопостачання) та не використовує природний газ або електричну енергію для індивідуального опалення.

Якщо для опалення житлового приміщення (будинку) одночасно використовується теплова енергія та/або природний газ, та/або електрична енергія, соціальні нормативи для опалення (теплопостачання) приміщення (будинку) під час розрахунку житлової субсидії застосовуються тільки на одну комунальну послугу.

Хто має право на субсидію?

Право на отримання житлової субсидії мають громадяни України, іноземці та особи без громадянства, які на законних підставах перебувають на території України, що проживають у житлових приміщеннях (будинках):

  • Один із членів домогосподарства, які зареєстровані в житловому приміщенні (будинку).
  • Один із членів домогосподарства, які не зареєстровані в житловому приміщенні (будинку), але фактично проживають у ньому на підставі договору найму (оренди) житла у разі, коли їм нараховується плата за житлово-комунальні послуги.
  • Індивідуальні забудовники, будинки яких не прийняті в експлуатацію у разі, коли їм нараховується плата за житлово-комунальні послуги.
  • Неповнолітні, які залишились без батьківської опіки за заявою опікуна (піклувальника).

Куди звернутися, щоб отримати субсидію?

Призначення субсидій та контроль за їх цільовим використанням здійснюється структурними підрозділами з питань соціального захисту населення.

У сільській місцевості приймання заяв з необхідними документами здійснюють уповноважені особи, які визначаються виконавчими органами сільських і селищних рад.

Які умови призначення субсидії?

Житлова субсидія розраховується на всіх членів домогосподарства. До складу домогосподарства включаються всі особи, що зареєстровані в житловому приміщенні (будинку), на яких розраховуються соціальні норми житла та соціальні нормативи житлово-комунального обслуговування і доходи яких враховуються під час призначення житлової субсидії.

Під час призначення житлової субсидії враховуються також доходи членів сім’ї особи із складу домогосподарства у разі, коли їх зареєстроване (фактичне) місце проживання відмінне від адреси домогосподарства (крім доходів батьків у разі призначення субсидії студентам, які зареєстровані у гуртожитку за місцем навчання, та доходів одного з батьків дитини у разі призначення субсидії другому з батьків з дитиною у разі, коли батьки розлучені).

У разі, коли у складі домогосподарства кількість фактично проживаючих зареєстрованих членів домогосподарства є меншою за кількість членів домогосподарства, зареєстрованих у житловому приміщенні (будинку), за рішенням комісії соціальні норми житла та соціальні нормативи житлово-комунального обслуговування розраховуються на фактично проживаючих зареєстрованих за даною адресою членів домогосподарства.

За рішенням комісії доходи членів домогосподарства, які зареєстровані в житловому приміщенні (будинку), але фактично за даною адресою не проживають, в сукупний дохід домогосподарства не враховуються.

Рішення комісії приймаються на підставі актів обстеження матеріально-побутових умов домогосподарства.

Які документи потрібні для отримання субсидії?

  • Заява про призначення житлової субсидії та декларація про доходи і витрати осіб, які звернулися за призначенням житлової субсидії.
  • Довідки про доходи (у разі зазначення в декларації інших отриманих доходів, інформація про які відсутня у Державній фіскальній службі, Пенсійному фонді України, фондах соціального страхування, і відповідно до законодавства не може бути отримана за запитом структурного підрозділу з питань соціального захисту населення. У разі неможливості підтвердити такі доходи довідкою до декларації додається письмове пояснення із зазначенням їх розміру).
  • Договір найму (оренди) житла (за наявності).

Документи можуть бути надані поштою, у електронній формі через сайт Мінсоцполітики (https://subsidii.mlsp.gov.ua/), особисто.

Чи довго чекати відповіді, і як довго діє субсидія?

Рішення про призначення субсидії, відмову або подання документів на розгляд комісії приймається протягом 10 днів після подання заяви та отримання відомостей щодо доходів заявника, складу зареєстрованих у житлових приміщеннях осіб, забезпеченості громадян житловою площею та комунальними послугами тощо.

Субсидія призначається з місяця звернення за її призначенням до дати закінчення опалювального сезону, і розраховується:

  • на неопалювальний сезон – з 1 травня по 30 вересня;
  • на опалювальний сезон – з 1 жовтня по 30 квітня.

В яких випадках надання субсидії можуть припинити?

  • За поданням структурного підрозділу з питань соціального захисту населення, управителів, об’єднання, виконавців комунальних послуг у разі, коли:

домогосподарству припинено надання житлово-комунальної послуги (послуг) внаслідок того, що громадянин має заборгованість із сплати обов’язкової частки платежу за житлово-комунальні послуги, встановлену йому під час призначення житлової субсидії і загальна сума якої перевищує 20 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян на день припинення надання такої послуги (послуг);

громадянин має заборгованість із сплати обов'язкової частки платежу за внесками за встановлення, обслуговування та заміну вузлів комерційного обліку, за абонентське обслуговування для споживачів комунальних послуг, що надаються у багатоквартирних будинках за індивідуальними договорами, а також за житлово-комунальні послуги, обов'язкової частки внеску/платежу на оплату витрат на управління багатоквартирним будинком, встановлену йому під час призначення житлової субсидії і загальна сума якої перевищує 20 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян на день внесення подання об'єднанням;

у заяві та/або декларації громадянин зазначив недостовірні дані, що вплинуло на встановлення права на житлову субсидію або визначення її розміру на суму, яка перевищує 10 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян на день призначення житлової субсидії;

громадянин не повідомив структурному підрозділу з питань соціального захисту населення про обставини, зазначені у пункті 16 цього Положення, протягом 30 календарних днів з дня їх виникнення;

під час вибіркового обстеження матеріально-побутових умов домогосподарства державним соціальним інспектором виявлено ознаки порушення норм законодавства щодо призначення житлової субсидії, які вплинули на право призначення житлової субсидії або визначення її розміру на суму, яка перевищує 10 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян на день призначення житлової субсидії.

  • За рішенням структурного підрозділу з питань соціального захисту населення у разі, коли:

виникли обставини, що унеможливлюють надання житлової субсидії, зокрема у разі переїзду домогосподарства в інше житлове приміщення (будинок), іншу місцевість, у разі смерті одинокої особи;

громадянин, якому призначено житлову субсидію, звернувся із заявою про припинення її надання.

Поновлення надання житлової субсидії протягом сезону її призначення можливе з місяця, наступного за місяцем, в якому надійшло повідомлення про відновлення надання житлово-комунальної послуги (послуг), сплату заборгованості за житлово-комунальну послугу (послуги), оплату витрат на управління багатоквартирним будинком.

Куди звертатися, щоб отримати детальну консультацію?

Центральним органом виконавчої влади, який забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері соціального захисту, є Міністерство соціальної політики України – https://www.msp.gov.ua.

Окрім того, необхідну консультація Ви можете отримати за телефоном гарячої лінії системи безоплатної правової допомоги 0 800 213 103.

21.11.2018

ЗА НЕСПЛАТУ АЛІМЕНТІВ ДОВЕДЕТЬСЯ ВІДПРАЦЬОВУВАТИ

Завдяки закону #ЧужихДітейНеБуває, батьків, які мають заборгованість перед своїми дітьми зі сплати аліментів, сукупний розмір якої перевищує суму відповідних платежів за шість місяців, може бути притягнуто до адміністративної відповідальності у вигляді виконання суспільно корисних робіт на строк від 120 годин.

Батько з Сумського району, не переймаючись своїм батьківським обов’язком та не реагуючи на обмежувальні постанови державних виконавців, назбирав борг перед своєю дитиною у розмірі 55 тисяч гривень. І тільки отримавши постанову суду про притягнення його до суспільно корисних робіт на 120 годин він спохватився та сплатив борг у повному обсязі.

Платити дітям аліменти вчасно та не чекати настання відповідальності за неналежне виконання свого батьківського обов’язку навчає закон #ЧужихДітейНеБуває, завдяки якому на сьогоднішній день на користь дітей Сумщини з початку року вже стягнуто 114 мільйонів гривень аліментів.

21.11.2018

МАЙНО ДІЛИЛИ З ВИКОНАВЦЯМИ

            Дружина і чоловік мають право на поділ майна, що належить їм на праві спільної сумісної власності.  У Конотопі між подружжям, що розлучилося, виникло непорозуміння з розподілом спільного майна, яке вони не змогли самостійно врегулювати. Справа дійшла до суду, а згодом і органи  юстиції супроводжували даний тривалий спір.

Два роки тому за рішенням суду, для забезпечення позову, державною виконавчою службою було накладено арешт на спільне майно подружжя.

         Згодом, на виконання надійшов виконавчий документ, який вже  зобов’язував передати майно від дружини до чоловіка.  Своєчасні дії державного виконавця сприяли швидкому врегулюванню сімейного питання, у зв’язку з чим автомобіль, газонокосилка, СВЧ піч, меблі та інша побутова техніка були передані чоловікові.

20.11.2018

МОБІЛЬНА ГРУПА ЮРИСТІВ ПРАЦЮВАЛА НА НЕДРИГАЙЛІВЩИНІ

Юстиція Сумщини продовжує масштабну роботу щодо поширення правової допомоги містами і районами  області. Для цього щотижня  мобільні групи фахівців-юристів виїжджають у населені пункти, щоб відповісти на актуальні запитання громадян, розповісти про сервіси Мінюсту, спрямовані на вдосконалення форматів надання послуг.

Сьогодні мобільні групи, у складі яких фахівці обласної юстиції та системи безоплатної правової допомоги, працювали в Недригайлівському районі: у селі Сакуниха та безпосередньо селищі, яке є центром однієї з найбільших в області об’єднаних територіальних громад.

Відповіді, розгляд проблемних ситуацій, що стосувалися орендних відносин між власниками земельних паїв та орендодавцями, широка роз’яснювальна робота – кожного разу це високопрофесійне спілкування.

Воно – ефективне, і підтверджує принцип роботи сьогоднішньої юстиції – бути відкритими для людей.

15.11.2018

ПОРАДУВАЛИ ДІТЕЙ СПЛАЧЕНИМИ АЛІМЕНТАМИ

Юстиція Сумщини продовжує працювати над виконанням закону #ЧужихДітейНеБуває, знаходячи важелі впливу на кожного боржника.

Батько із Сум накопичив борг перед власною дитиною у сумі 31 тисяча гривень. Ніяк не вдавалося йому сплатити борг,  який тепер, коли працює ІІ пакет законів і нараховуються штрафні санкції за невчасну сплату аліментів, ще збільшився. Можливо, чоловік не розумів усю серйозність ситуації і те, що в питанні захисту дітей з органами юстиції співпрацюють і прикордонні служби. Отож зібравшись за кордон, він не очікував, що через аліментний борг він не може виїхати за межі країни. Це був серйозний аргумент, який і вплинув на прийняття «чоловічого» рішення – борги по аліментах разом зі штрафом та виконавчим збором стягнуто.

Подібні ситуації й у Лебединському районі: один батько заборгував своєму сину понад 23 тисячі гривень, інший – майже 29 тисяч гривень.

Винесені державним виконавцем чотири обмежувальні постанови подіяли на одного батька – син Євген отримав належні йому понад 23 тисячі гривень, окрім того батьком було сплачено штраф у розмірі 20 відсотків від суми боргу, а бюджет поповнився виконавчим збором у розмірі 10 відсотків від суми боргу. Іншого батька чекають 120 годин суспільно-корисних робіт, вже призначені судом. І тільки тоді син Владислав дочекається від батька коштів.

Неплатник з Тростянецького району, до якого застосовувались примусові заходи у вигляді тимчасових обмежень, і який сплатив 38 тисяч гривень боргу по аліментах, тепер чітко знає: краще платити вчасно. Отож, працюючи в Польщі, він, щоб не допустити виникнення боргу за період понад 3 місяці, приїздить і сплачує аліменти.

Отож, закон #ЧужихДітейНеБуває працює, він дисциплінує батьків, які, на жаль, допускають безвідповідальне ставлення до своїх дітей.

14.11.2018

СПІВПРАЦЯ ЮСТИЦІЇ СУМЩИНИ З ПРОЕКТОМ GOCAMP: ЗНАННЯ, ЩО ДОПОВНЮЮТЬ ОДНЕ ОДНОГО

Фахівці юстиції Сумщини у рамках проекту GoCamp провели уроки «Я МАЮ ПРАВО!» та #СтопБулінг для учнів Самотоївської школи Краснопільського району. Найбільший у Європі освітній проект GoCamp навчає дітей іноземної мови, умінням долати мовні та культурні бар'єри, розвивати критичне мислення та замислюватись над вибором майбутньої професії.

Гарним доповненням стала й правова інформація, яку принесли в шкільні класи фахівці юстиції, адже знати свої права, уміти їх захищати потрібно з дитинства. Вдало вибрана форма подачі матеріалу – ігри, малювання, дискусії – сприяла кращому запам’ятовуванню.

Особлива тема у спілкуванні – #СтопБулінг, правники розповіли учням про мотиви вчинення булінгу, риси агресора, жертви та спостерігача, як захиститися від булінгу та куди звертатися у разі його вчинення.

Такі спільні заходи органів юстиції з зарубіжними освітніми  проектами здійснюються заради благородної мети – виростити молоде покоління сучасним, з європейським мисленням і бажанням досягати результатів силою своїх знань і вмінь.

14.11.2018

ПРАЦЕВЛАШТУВАННЯ БОРЖНИКІВ ЗІ СПЛАТИ АЛІМЕНТІВ - ЯК РЕЗУЛЬТАТ ВЗАЄМОДІЇ З ЦЕНТРАМИ ЗАЙНЯТОСТІ

Одним із заходів примусового виконання рішень, яким може бути забезпечено виконання рішень судів про стягнення аліментів є звернення стягнення на заробітну плату боржника. Вирішення питань, пов’язаних з регулюванням зайнятості населення та їх працевлаштування є завданням Державної служби зайнятості.

З метою забезпечення належного виконання рішень судів про стягнення аліментів державною виконавчою службою Сумщини були вжиті заходи щодо налагодження взаємодії органів державної виконавчої служби з міськими, районними та міськрайонними центрами зайнятості, зокрема щодо сприяння у працевлаштуванні боржників за виконавчими провадженнями про стягнення аліментів.

Так, всіма відділами державної виконавчої служби юстиції Сумщини були здійснені спільні наради з центрами зайнятості щодо примусового виконання рішень про стягнення аліментів.

За результатами нарад було досягнуто домовленості у сприянні працевлаштуванню центрами зайнятості осіб, які є платниками аліментів, таким чином забезпечуючи права дітей на отримання належних їм коштів

14.11.2018

ВИКОНАВЦІ СТЯГЛИ ОБОВ’ЯЗКОВУ ПЛАТУ ЗА ОРЕНДУ ЗЕМЕЛЬНОЇ ДІЛЯНКИ

Для ведення підприємницької діяльності не обов’язково мати у власності особисте майно чи земельні ділянки, їм можна отримати в оренду.

У разі, якщо платник податків не сплачує узгоджену суму грошового зобов’язання протягом визначених строків, такий орендатор притягується до відповідальності у вигляді штрафу.

В Охтирці для ведення підприємницької діяльності товариство з обмеженою відповідальністю отримало в оренду земельну ділянку. Працювали на своє благополуччя, проте про обов’язок сплачувати орендну плату забули.

До такого несумлінного орендаря було винесено рішення про стягнення штрафу у розмірі понад 63 тисячі гривень. І знову самостійно рішення суду не виконувалося.

Враховуючи дану ситуацію, державною виконавчою службою юстиції Сумщини були застосовані заходи примусового стягнення.

Так, боржник мусив сплатити борг значно більший, ніж сума своєчасної орендної плати.

Даний приклад є свідченням того, що жодне порушення закону не залишиться безкарним і всі громадяни повинні це пам’ятати.

13.11.2018

Консультує Міністр юстиції України Павло Петренко

ЗЕМЕЛЬНІ ДІЛЯНКИ ЗАХИСНИКАМ ВІТЧИЗНИ

Минулого місяця повернувся з АТО. Чи маю я право за земельну ділянку?

Владислав Хоменчук

На які наділи мають право захисники Вітчизни?

Учасники бойових дій та особи, прирівняні до них, мають право на першочергове відведення у власність або користування земельних ділянок для індивідуального житлового будівництва, садівництва і городництва (для городництва у користування). У межах норм безплатної приватизації (передачі) земельні ділянки передаються у власність  у  таких розмірах:

1) для ведення садівництва – не більше 0,12 га;

2) для ведення особистого селянського господарства – не більше 2,0 га;

3) для будівництва і обслуговування жилого будинку в селах – не більше 0,25 га, в селищах – не більше 0,15 га, в містах – не більше 0,10 га;

 

Куди звертатися для отримання земельної ділянки?

Учасникам АТО необхідно звернутися з клопотанням до органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки у власність або користування:

• сільської, селищної, міської ради (якщо питання стосуються земель комунальної власності відповідних територіальних громад);

• обласні, районні ради передають земельні ділянки у власність або у користування з відповідних земель спільної власності територіальних громад для всіх потреб;

• районні державні адміністрації на їхній території передають земельні ділянки із земель державної власності у власність або у користування у межах сіл, селищ, міст районного значення для всіх потреб (за межами населених пунктів земельні ділянки для городництва, ведення садівництва, ОСГ та будівництва індивідуального житлового будинку вони не передають);

• обласні державні адміністрації на їхній території передають земельні ділянки із земель державної власності у власність або у користування у межах міст обласного значення та за межами населених пунктів, а також земельні ділянки, що не входять до складу певного району, або у випадках, коли районна державна адміністрація не утворена, для всіх потреб;

• Головного управління Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру в області (якщо питання стосується земельних ділянок для ведення садівництва або особистого селянського господарства державної власності).

Кабінет Міністрів України приймає рішення щодо передачі (надання) земель державної власності, зокрема ріллі, багаторічних насаджень для несільськогосподарських потреб, лісів для нелісогосподарських потреб, а також земельних ділянок природоохоронного, оздоровчого, рекреаційного призначення та особливо цінних земель.

Як виглядає клопотання?

У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри (в межах норм).

До клопотання додаються:

1) графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки (наприклад, викопіювання з кадастрової карти);

2) копія паспорта та копія ідентифікаційного номера;

3) документ, що посвідчує участь в АТО (посвідчення, довідка).

Чиновникам забороняється вимагати додаткові матеріали та документи.

Рішення про надання дозволу на розробку проекту землеустрою або про мотивовану відмову має бути прийнято в місячний строк.

Що може бути підставою для відмови?

Лише невідповідність місця розташування об'єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою, техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у визначеному порядку.

Як відбувається відведення земельної ділянки?

У разі прийняття уповноваженим органом рішення про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки потрібно замовити в землевпорядній організації виготовлення такого проекту.

Виконавцем робіт може бути тільки особа з сертифікатом інженера-землевпорядника. Проект відведення земельної ділянки розробляється на підставі укладеного із замовником договору. Термін виконання робіт не може перевищувати 6 місяців.

Проект підлягає погодженню з територіальним органом Держгеокадастру. У випадку розташування земельної ділянки у межах населеного пункту, або якщо на ділянці планується розташування об'єкта будівництва, потрібно отримати погодження з управлінням з питань містобудування та архітектури місцевої державної адміністрації або місцевої ради.

Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки залежно від  її призначення, цінності  та місця розташування може підлягати також погодженню з: структурним підрозділом обласної, Київської чи Севастопольської міської державної адміністрації у сфері охорони навколишнього природного середовища; центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони культурної спадщини, відповідним структурним підрозділом обласної, Київської чи Севастопольської міської державної адміністрації у сфері охорони культурної спадщини; центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері лісового господарства; центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері розвитку водного господарства.

Строк розгляду: протягом 10 робочих днів з дня одержання проекту ( двотижневий строк з дня отримання погодженого проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (а в разі необхідності здійснення обов'язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом – після отримання позитивного висновку такої експертизи).

Підстава для відмови – лише невідповідність його положень вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, документації із землеустрою або містобудівній документації.

Як зареєструвати земельну ділянку в Державному земельному кадастрі?

Необхідно звернутися до територіального органу Держгеокадастру за місцем розташування земельної ділянки та надати наступні документи:

1) заяву про внесення відомостей до Державного земельного кадастру;

2) оригінал документації із землеустрою, яка є підставою для формування земельної ділянки (погоджений проект землеустрою, за потреби, позитивний висновок експертизи);

3) документацію із землеустрою, яка є підставою для формування земельної ділянки, у формі електронного документа.

Строк розгляду такої заяви – 14 днів. Внесення відомостей до Державного земельного кадастру здійснюється безоплатно.

Як провести затвердження проекту землеустрою?

Рішенням про надання земельної ділянки за проектом землеустрою щодо її відведення здійснюється затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки.

Чи потрібно реєструвати право на земельну ділянку в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно Мін’юсту?

Так, потрібно. Для цього слід звернутися до суб’єкта, уповноваженого на проведення державної реєстрації речових прав на нерухоме майно, а саме до виконавчого органу сільської, селищної чи міської ради або до місцевої державної адміністрації, в тому числі через центри надання адміністративних послуг. Державну реєстрацію речових прав на землю здійснюють також юридичні особи, акредитовані Мінюстом, та нотаріуси.

Які документи потрібні:

1) заява встановленої форми, яку формує державний реєстратор;

2) документ, що посвідчує особу;

3) засвідчена копія рішення про безоплатну передачу земельної ділянки у власність або надання у користування;

4) витяг із Державного земельного кадастру про земельну ділянку (подається  у разі, коли в документі, що подається для державної реєстрації, відсутні відомості про її кадастровий номер, а також у разі, коли в результаті доступу до Державного земельного кадастру державним реєстратором встановлено відсутність відомостей про відповідну земельну ділянку);

5) документ, що підтверджує внесення плати за державну реєстрацію права власності на нерухоме майно – в розмірі 0,1 прожиткового мінімуму для працездатних осіб.

Куди звертатися, щоб отримати детальну консультацію?

Для того, щоб отримати більш детальні консультації чи роз’яснення, слід звернутися до одного з наших центрів чи бюро безоплатної правової допомоги. Дізнатися, де розташовано найближчий з них можна на сайті http://legalaid.gov.ua/ua/ або за телефоном гарячої лінії: 0(800)213-103.

13.11.2018

НА СУМЩИНІ УРОЖАЙНІ 10 МІСЯЦІВ

НА НОВОНАРОДЖЕНИХ МАЛЮКІВ

         Коли в родині з’являється довгоочікувана малеча, на допомогу батькам поспішають дідусі й бабусі. Старше покоління прагне навчити всім премудростям, які роками застосовували до виховання дітей. Разом з тим, Міністерство юстиції України впроваджує сучасні сервіси, які спрямовані на покращення звичних адміністративних процедур для зручності батьків у реєстрації новонародженого.

         За 10 місяців поточного року працівниками юстиції Сумщини здійснено майже 5300 актових записів про народження.

         Лідерами в реєстрації народжень по області стали: місто Суми, де народилось майже 2640 малюків, Конотопський район, який поповнився на 547 нових жителів, Шосткинський та Роменський райони, що «збагатились» на 368 та 334 маленьких громадян відповідно.

         Нехай малеча зростає щасливою в мирній квітучій Україні, а Мін'юст, завдяки своїм сервісам, зробить життя маленьких українців зручним і комфортним.

09.11.2018

ЮСТИЦІЯ СУМЩИНИ: ПОВЕРНУТИ КОШТИ

НАЙМЕНШИМ ГРОМАДЯНАМ

Не дбати про своїх дітей явище ганебне як для матері, так і для батька. Закон #ЧужихДітейНеБуває покликаний подолати це явище та покращити життя дітей, яких батьки залишили без допомоги.

В Недригайлівському районі чоловік не поспішав сплачувати аліменти на користь дружини до досягнення дитиною трирічного віку та на користь маленького синочка, поки в ситуацію не втрутився державний виконавець. Дізнавшись про наслідки несплати аліментів: від тимчасових обмежень до кримінальної відповідальності, чоловік вирішив не призводити до їх настання та сплатив майже 14 тисяч гривень заборгованих аліментів.

На Білопільщині з матері, позбавленої батьківських прав, вдалося стягнути понад 19 тисяч гривень аліментів на утримання її дітей за рахунок звернення стягнення на орендну плату, яку вона отримала від надання в оренду земельного паю.

Сумчанина змусило сплатити аліменти у розмірі майже 30 тисяч гривень обмеження у праві виїзду закордон, застосоване постановою державного виконавця відповідно до закону #ЧужихДітейНеБуває. Додатково батьку були нараховані фінансові санкції за несплату дитині аліментів більше двох років у розмірі 30% від суми заборгованості.

Юстиція Сумщини скеровує всі зусилля на те, щоб права найменших громадян були захищені і діти отримували належні їм кошти.

07.11.2018

 

ДВА НЕРАДИВИХ БАТЬКА ПРИМУСОВО СПЛАТИЛИ АЛІМЕНТИ ЧОТИРЬОМ ДОНЬКАМ

Юстиція Сумщини продовжує роботу по забезпеченню права дітей на вчасне й повне отримання аліментів. У 2018 році на користь дітей Сумщини сплачено вже понад 106 мільйонів гривень.

Такого результату вдалося досягти, завдяки дії Закону #ЧужихДітейНеБуває, який надав дієві інструменти впливу на батьків-боржників.

У Кролевецькому районі батько заборгував своїм донькам Крістіні й Лізі майже 45 тисяч гривень. І тільки загроза тимчасових обмежень у праві керування транспортними засобами, користування зброєю, полювання та виїзду за межі України, примусила батька сплатити борг. Більше того, до цієї суми було дораховано ще й 50 % штрафу, що склало понад 22 тисячі гривень. Усі кошти направлені донькам.

Подібна ситуація виникла й у батька із Глухова, який не поспішав сплачувати аліменти донькам Анні та Анастасії. Борг сягнув 42 тисяч гривень. Вплинули на батька тільки обмеження, під тиском яких він сплатив  борг і більше 21 тисячі гривень штрафу.

Нагадаємо, що ІІ пакет закону #ЧужихДітейНеБуває передбачає нарахування штрафних санкцій за невчасну сплату аліментних зобов’язань:  рік несплати - 20 % від суми боргу, 2 роки – 30 %, 3 роки – 50 %.

Закон – один для всіх!

06.11.2018

 

Консультує Міністр юстиції України Павло Петренко

СВІДОЦТВО ПРО НАРОДЖЕННЯ МОЖНА ОТРИМАТИ І В ПОЛОГОВОМУ БУДИНКУ

Доброго дня, пане Міністре. Ми чекаємо через 6 місяців на первістка. Просимо Вас детально пояснити процедуру реєстрації. Бо від батьків допомоги не багато – все з їхнього часу змінилося, а друзі всі говорять по-різному. Дякую.

Тоня Симоненко

Що потрібно зробити після народження дитини?

Батьки зобов’язані не пізніше 1 місяця від дня пологів зареєструвати народження дитини в органі державної реєстрації актів цивільного стану за місцем проживання одного з батьків або за місцем народження дитини.

Заявниками можуть бути як батьки дитини, так й інші особи. Присутність обох батьків є обов’язковою, якщо батьки мають різні прізвища.

Державна реєстрація проводиться з одночасним визначенням походження дитини та присвоєнням їй імені, прізвища та по батькові.

Як визначається походження дитини?

Походження дитини від матері визначається на підставі документа закладу охорони здоров'я про народження нею дитини.

Походження дитини від батька визначається на підставі свідоцтва про шлюб, якщо на час народження дитини мати перебувала з ним у шлюбі.

Якщо батьки не перебувають у шлюбі, походження дитини від батька визначається за письмовою заявою матері та батька дитини про визнання батьківства або за рішенням суду.

При народженні дитини у матері, яка не перебуває у шлюбі, у випадках, коли немає спільної заяви батьків або відповідного рішення суду, запис про батька робиться за прізвищем та громадянством матері, а ім'я та по батькові батька дитини записуються за її вказівкою.

Які документи потрібні для реєстрації народження?

Одночасно із заявою про державну реєстрацію народження (усною або письмовою) для проведення державної реєстрації народження дитини подається:

  •  паспорт заявника, якщо заявниками є не батьки;
  •  документ, який підтверджує факт народження – медичний документ, виданий закладом охорони здоров'я;
  • паспорти батьків або одного з них;
  • документ, що підтверджує походження дитини від батька (свідоцтво про шлюб або спільна заява матері та батька дитини, або заява матері); 
  • за відсутності документа закладу охорони здоров’я або медичної консультативної комісії, підставою для реєстрації народження є рішення суду про встановлення факту народження.

Як визначитися з ім’ям, прізвищем та по батькові дитини?

При державній реєстрації народження дитині присвоюється прізвище, ім’я та по батькові, які індивідуалізують особу, виділяють її з-поміж інших.

Прізвище дитини визначається за прізвищем батьків. Якщо мати й батько мають різні прізвища, прізвище дитини визначається за їхньою згодою. Батьки, які мають різні прізвища, можуть присвоїти дитині подвійне прізвище. Спір між батьками щодо прізвища дитини може вирішуватися органом опіки або судом.

Ім’я дитини визначається за згодою батьків. Ім’я дитини, народженої жінкою, яка не перебуває у шлюбі, визначається матір’ю дитини. Дитині може бути дано не більше двох імен, якщо інше не випливає зі звичаю національної меншини, до якої належать мати або батько. Спір між батьками щодо імені дитини може вирішуватися органом опіки або судом.

По батькові присвоюється за власним іменем батька. Якщо батько має подвійне ім’я, то по батькові дитині присвоюється за одним із них. На прохання батьків по батькові може також утворюватися згідно з національними традиціями або не присвоюватися взагалі.

Якщо батьківство дитини не визнано, по батькові визначається за іменем особи, яку мати дитини назвала її батьком.

Де працює послуга з прийому документів для реєстрації у пологових?

З метою створення сприятливих умов, спрямованих на спрощення доступу громадян до адміністративних послуг, в усіх регіонах України надається послуга щодо прийому документів для державної реєстрації народження та видачі відповідного свідоцтва безпосередньо в пологових будинках. Загалом у 477 медичних установах. Станом на 24 жовтня 2018 року з моменту початку проекту видано 373027 свідоцтво про народження безпосередньо у пологових будинках. Фактично, майже кожне 4-те свідоцтво про народження батьки отримують у медичному закладі. Інформація про пологові будинки, в яких можна отримати свідоцтво про народження дитини, розміщена на офіційному веб-сайті Міністерства юстиції (https://minjust.gov.ua).

Чи є покарання для батьків, які несвоєчасно зареєстрували дитину?

Несвоєчасна без поважної причини державна реєстрація батьками народження дитини в державних органах державної реєстрації актів цивільного стану тягне за собою накладення штрафу від одного до трьох неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (від 17 до 51 грн).

06.11.2018

 

ІНІЦІАТИВУ МІН`ЮСТУ ПО УПРОВАДЖЕННЮ НОТАРІАЛЬНИХ ПОСЛУГ

ДЛЯ СЕЛА ПІДТРИМУЮТЬ У СУМСЬКОМУ РАЙОНІ

Важливий елемент втілення ініціатив Мін’юсту в життя – вивчення громадської думки, щоб прийняті рішення були співзвучними з думками громадян.

Фахівці обласної юстиції побували у Сумському районі для того, щоб вивчити позицію сільського населення щодо діяльності «Уповноважених осіб» Мін’юсту, які відповідно до законопроекту №9140 зможуть вчиняти такі нотаріальні дії як: оформлення спадщини, дарування та договорів довічного утримання, засвідчення вірності копій документів, а також видача свідоцтв про народження і смерть. Громадяни, з якими спілкувалися, давали однозначні відповіді: ініціатива актуальна, у разі її втілення в життя, багато людей будуть вдячними за те, що зможуть отримати нотаріальні послуги без поїздок у Суми, очікування в чергах, без зайвих фінансових витрат.

Отож, думка сільського населення звучить переконливо: селяни підтримують ініціативу, спрямовану на доступність нотаріальних послуг.

01.11.2018

 

КОЛИСЬ ВЕЛИКЕ КОХАННЯ

ЗАКІНЧИЛОСЬ РОЗПОДІЛОМ МАЙНА

На жаль, не всі пари живуть довго і щасливо все своє життя, інколи доводиться пройти через розлучення і розподіл майна. І не завжди чоловік і дружина витримують цей іспит. Буває й так, що колись кохана людина може стати ворогом номер один.

На Конотопщині виник спір між подружжям при розподілі спільно нажитого майна. Навіть рішення суду не стало переконливим аргументом для чоловіка, щоб все ж сплатити колишній дружині грошову компенсацію за надлишково отримане майно. Тільки застосування державними виконавцями до боржника арешту рахунків та оголошення у розшук транспортних засобів, змусили його розпрощатися майже з 60 тисячами гривень та вирішити  довготривалий спір.

Важлива ознака правової держави – забезпечення фактичного виконання судового рішення. Юстиція Сумщини працює у цьому напрямі  і небажання деяких боржників не стане на заваді в його реалізації.

Закон – один для всіх!

01.11.2018

gromada.org.ua

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Результати опитування

Авторизація в системі електронних петицій

Ще не зареєстровані? Реєстрація

Реєстрація в системі електронних петицій


Буде надіслано електронний лист із підтвердженням

Потребує підтвердження через SMS


Вже зареєстровані? Увійти

Відновлення забутого пароля

Згадали авторизаційні дані? Авторизуйтесь